Eduki publikatzailea
Atzealdea ZUMARRAGAK MARKA BAT SORTU DU HERRIARI BULTZADA TURISTIKOA EMATEKO
2022·10·14
ZUMARRAGAK MARKA BAT SORTU DU HERRIARI BULTZADA TURISTIKOA EMATEKO
Gaur goizean, Mikel Serrano alkateak, Javier Hurtado Turismo, Merkataritza eta Kontsumoko sailburuarekin eta Iñigo del Canto de Vera Estudiorekin batera, Zumarraga Lotuz proiektua aurkeztu du.
Gaur aurkeztu den proiektua joan den legegintzaldiko Plan Estrategikoaren barruan egindako lanaren ondorioa da. Plan horren helburua udalerriko tokiko ekonomia sustatzea zen. Mikelek esan duen bezala, “Zumarragan tokiko ekonomiaz hitz egitea gure merkataritzaz, ostalaritzaz, Azokaz eta, nola ez, turismoaz hitz egitea da.”
Adierazi duenez, garrantzi handiko baliabide turistikoa dute, Antigua, baina Zumarragak gehiago duela eskaintzeko uste dute, eta, horregatik, 2019an diagnostiko bat egin zuten Zumarragako turismo-aukerak eta -produktuak identifikatzeko eta garatzeko. Diagnostiko horrek Eusko Jaurlaritzaren laguntza izan zuen, Basquetour agentziaren bidez, turismoa dibertsifikatzeko apustu argia egiteko, barne-turismoa indartuz.
Eskualdean zentratuta, Urola Garaiko baliabide turistikoak 74.300 bisitari inguru erakartzeko gai zirela ikusi zuten, kasu honetan Aste Santutik (Apirila/Maiatza) gertuko hilabeteetan arreta handiagoa jarrita, baliabide turistiko fisiko eta egonkorra izanik eskualdean, 2010etik hazkunde oso esanguratsua (% 10) izan duen Antiguako baseliza,
Baina Zumarraga askoz gehiago da,
- Bere espazio naturala da, Belokiko tontorra inguratzen duen paisaia-ibilbideekin, edo Oletako monumentu megalitikoetara garamatzaten mendi-ibilbide guztiekin edo Loila eta Arantzazu lotzen dituzten hiru tenpluen ibilbidearen etapekin.
- Bere iragana musikarekin lotuta dago. Secundino Esnaolaren eta Leturiako Juan Ignacio Busca Sagastizabalen jaioterria izateko pribilegioa dugu, Zumarragako Trikitxixarekin erreferenteak, duela gutxi bere mendeurrena ospatu baitu. Horren adibide da, halaber, Antiguako Musika Zikloa, datorren urtean 40. urteurrena ospatuko duena, edo 150 urte bete dituen gure Udal Musika Banda.
- Bere gastronomia da, Jose Maria Busca Isusi bezalako figurekin, azaroko lehen asteburuan bere Azoka berezia ospatzen duen Buzkantza bezalako produktu enblematikoarekin.
- Industriari lotutako historia da, eta udalerriaren hirigintza-eraketan ere eragina izan dute auzo bereziekin, hala nola Orbegozo auzoarekin, Legazpi taldeko etxeekin edo arkitektura-berezitasun bereziko Mendia etxearekin.
- Bere Azoka, bere Ostalaritza eta bere Merkataritza da. Asteroko Azoka hori 1.865etik dago martxan, eta 1954ko ekainean finkatu zuen egungo kokapena, nabeko obrekin; estatu mailako erreferentziazko establezimenduak dituen ostalaritza; eta bere profesionaltasunagatik eta eskaintzan eta zerbitzuan duen kalitateagatik nabarmentzen den merkataritza, Gipuzkoako merkataritza txikiaren berezitasuna aitortzen duen Singular Dendak markako 19 establezimendu dituena. Horiek guztiek tokiko hiri-ekonomiako gune bat osatzen dute, eta, horren bidez, Industria, Merkataritza eta Turismo Ministerioak Barne Merkataritzako Sari Nazionala eman berri digu.
- Eta kultura- eta kirol-jardueren multzo osoa ere bada. Santa Luzia eta Santa Isabel bezalako egun bereziz beteriko agendak, motorraren astea eta Sunsundegi rallya, UZ Trail edo Iñaki Beitia bezalako mendi lasterketak, Afizionatuen Elitea edo Kluben Txapelketa Nazionala bezalako Pilota Jaialdiak
“Hori guztia da balioan jarri nahi genuen eta nahi duguna”. Azaldu du Alkateak. “Batzuetan, etxekooi kostatu egiten zaigu eskaintzeko dugun guztia ikustea, baina bisitariek ikusten dutenaren balioa aitortzen digute.”
Horrela heldu zioten 2021ean, joan den ostegunean, urriaren 13an, aurkeztu zen proiektuari: Zumarragako Marka Turistiko bat zehaztea, aipatutako elementu turistikoen artean sinergiak identifikatu, elkartu eta sortzeko, elementu horien eskaintza zabalduz eta turismo-eskaintzari nahiz Zumarragari balioa emanez.
Ibilbide guztian, Eusko Jaurlaritzaren laguntza izan dute, Basquetour turismo-agentziaren bitartez. Izan ere, Eusko Jaurlaritzak emandakoa ez da soilik laguntza ekonomikoa izan, baizik eta jarduteko proposamenetan eta jarraibideetan parte hartzekoa ere bai, proiektu hau Euskal Turismoaren Estrategiarekin erabat lerrokatuta sortu, garatu eta inplementatzeko.
Horri buruz hitz egiteko, Javier Hurtado Eusko Jaurlaritzako Turismo, Merkataritza eta Kontsumo sailburua egon zen.
Sailburuak “Zumárraga Lotuz bat datorrela argi eta garbi euskal turismoaren estrategiarekin” aipatu zuen, “eskaintzaren dibertsifikazioak, desestazionalizazioak, fluxuen mugimenduak eta ingurumenaren, gizartearen, kulturaren eta ekonomiaren iraunkortasunak markatuta.”
Bestalde, Zumarragako proiektuak hiri-merkatua jartzen duela ibilbideen erdigunean, eta, beraz, bertako baliabide turistikoen sustapena eta biztanleek dituzten behar berrietara egokitutako hiri-espazioaren ikusmoldea uztartzen dituela nabarmendu zuen, kontuan hartuta hiri gizatiarragoetara aldatzen ari den hiri-ekonomia, pertsonek espazio publikoa berriz konkistatzeko bidean dagoela. Zentzu horretan, sailburuak gogorarazi zuen Zumarragari Merkataritzako Sari Nazionala eman zaiola udalerri gisa.
Javier Hurtado sailburuaren hitzaldia amaitu ondoren, Vera Estudioko Iñigo Del Canto, Ikerpartens, Gaztelu Arquitectos eta berak osatutako proiektuaren garapenean aritu diren talde teknikoko kidea denak, marka zein den eta hau sortzeko prozesua azaldu zuen.
Zumarraga bide bizia da marka horrek hartzen duen izena, eta Zumarragak hainbat interesgune dituela aipatzen du, baina gune berean ez daudenak banatuta daude, eta puntu batetik bestera joateko bide bat egin behar da, beste gauza interesgarri ugariz betetako bide bat, jarduerekin, jateko tokiekin…, bizirik dagoen bide bat.
“Zumarraga Lotuz da proiektuaren izena, eta ez zen ausaz aukeratua izan, baizik eta, egiaztatu ahal izan dugunez, proiektu honek lotu, elkartu eta gure baliabide guztiak jartzen ditu lanean udalerriaren ekonomia indartzeko, tokiko hiri-ekonomia bat, berezia, profesionala, bere etorkizunaren alde lan egiten duena, zalantzazko testuinguru batean. Eta hemen egongo dira oraindik ere gure konpromisoa eta lana, gure markan jaso den bezala: Zumarraga bide bizia da eta, beraz, hazten eta hobetzen jarraituko du, eta horretarako behar den lekura joaten jarraituko dugu gure udalerrira baliabideak ekartzeko, Zumarragak eta Zumarragarrek balio dutelako.” Horiek izan dira Mikel Serrano alkateak aurkezpenari amaiera emateko erabili dituen hitzak.